10 råd for å skape gode kunderelasjoner!

av | Bli en god selger

Gode kunderelasjoner

Hvordan skaper man egentlig gode kunderelasjoner?

Kundene er fundamentet for hele din virksomhet, de er grunnen til at du har en jobb! Husk at kunder ikke alltid velger hvor de skal handle bare basert på prisen. Å skape trivsel og opplevelser som kunden husker er en viktig faktor i å bygge og beholde gode relasjoner.

Kunder ønsker ikke å høre om problemer, de ønsker å høre om løsninger!

Kortversjonen

10 måter å skape og beholde gode kunderelasjoner på

  • Ha en positiv holdning.
  • Vis interesse for kunden.
  • Fokuser på kundens behov.
  • Gi alltid alternativer.
  • Velg dine ord med omhu.
  • Alltid vær ærlig.
  • Løs problemer raskt.
  • Hold det du lover.
  • Gjør mer enn forventet.
  • Vis takknemlighet for kundens valg.

«Bruk disse rådene. Da kommer du til å skape gode og langvarige kunderelasjoner!»

➞ Ca. 2 min lesetid

10 måter å skape og beholde gode kunderelasjoner på

1. Ha en positiv holdning.

Vi er ikke i stand til å kontrollere alle hendelser som skjer i våre liv, men vi kan alltid velge vår reaksjon. Du bestemmer hvordan folk oppfatter deg. Du velger å være i godt humør eller dårlig humør.

2. Vis interesse for kunden.

Du må behandle hver kunde som om de har din høyeste prioritet. Vis genuin interesse for det mennesket du har kontakt med, husk at de kjøper deg mer enn de kjøper ditt produkt. Hvis du bruker mer tid på å tenke på kunden og mindre tid på hva du skal selge, vil resultatet bli langt bedre til slutt.

3. Fokuser på kundens behov.

Prøv alltid å tilføre kunden noe av verdi når det er mulig. Se etter produkter og tjenester som hjelper kunden å tjene penger, kutte kostnader og som letter deres hverdag. Men gjør det aldri uten å knytte det til noe kunden har fortalt at de har behov for.

4. Gi alltid alternativer.

Ingen mennesker liker å bi diktert. Alle mennesker ønsker å ta valget selv, denne muligheten må du gi dem.

5. Velg dine ord med omhu.

Unngå kritiske eller fordømmende kommentarer. Sørg for å veilede kunden i den retningen du ønsker, bruk din kompetanse til å sørge for at kunden handler rett og gir deg de resultatene du ønsker.

Øk salget ditt med 64%

Studier viser at evnen til å tilpasse egen adferd er den største enkeltfaktoren for å øke ditt salg. Lær hvordan i vårt gratis digitale kurs!

6. Alltid vær ærlig.

Ikke finn på svar bare for å redde ansikt. Hvis det er noe du ikke kan, finn det ut.

7. Løs problemer raskt.

gode kunderelasjoner

Lytt til kundens problemer og klager. La de få tømme seg uansett om det føles rettferdig eller ikke. Løs problemet uansett kostnad = du har en kunde for livet.

8. Hold det du lover.

Lov aldri mer enn du kan holde. Har du sagt du skal gjøre noe, gjør det. Ikke noe er verre enn brutte løfter.

9. Gjør mer enn forventet.

Prøv alltid å overgå kundens forventninger. Gjør ting som verken er nødvendig eller forventet, dette skiller deg ut fra dine konkurrenter.

10. Vis takknemlighet for kundens valg.

Vær personlig med kunden. Vis at du setter pris på deres valg, både av produkt og at de valgte å handle av akkurat deg.

Bruk disse rådene. Da kommer du til å skape langvarige og gode kunderelasjoner.

Les flere artikler