Hvilke egenskaper må en god selger ha?

 

Dette burde være et spørsmål alle mennesker bør stille seg selv! Hvorfor? Fordi vi alle sammen er selgere. Ikke nødvendigvis på visittkortet, men alle bruker salg i hverdagen. Vi bruker det når vi prøver å påvirke verden omkring oss. Vi bruker det i familien, med våre venner, med kolleger og med fremmede, når vi prøver å fremme ideer, handlinger, holdninger, image, produkter eller tjenester. En god selger forstår dette.

Dessverre tenker alt for mange andre mennesker at salg er enkelt. At det ikke krever noen spesielle egenskaper eller ferdigheter. Ofte hører man ordene: «Du må bare være deg selv». Men hvis dette hadde vært riktig ville alle mennesker lykkes i denne profesjonen. Tallenes tale er klar – 55% av de som velger å leve av salg bør gjøre noe annet (thebalancesmb.com).

Heldigvis kan egenskaper utvikles. Så du kan «være deg selv» så lenge du har alle de riktige egenskapene på plass. For alle oss andre gjelder det å stadig styrke disse egenskapene. Hvis du klarer å ha den holdningen til det å være selger, vil du ikke være blant disse 55%’ene.

 

Her kommer 10 egenskaper du trenger for å bli en god selger:

 

1. En god selger må være ydmyk

Ydmykhet har en del forskjellige definisjoner. Noen av dem kan forbindes med svakhet. Men en av de eldste og enkleste definisjonene av ydmykhet handler blant annet om å være fri for hovmod og arroganse (Meriam Webster Dictionary).

Hvorfor er dette viktig for deg som selger? Fordi en selger som er ydmyk stadig ønsker å bli en bedre versjon av seg selv. Denne egenskapen vil hjelpe deg til å jobbe med de andre egenskapene du vil finne i denne artikkelen. Det er også en egenskap som hjelper deg til å være mer opptatt av kunden enn av deg selv. Hvis du praktiserer denne egenskapen, vil kunden føle seg både sett, hørt og verdsatt. Det er noe alle mennesker setter pris på!

 

Ingen valg blir tatt uten at følelser er involvert! – Antonio Damasios

 

2. En god selger må være empatisk

Empati betyr innlevelse, evne til å identifisere, forstå og anerkjenne gyldigheten av andres følelsesmessige tilstand og reaksjoner (Store norske leksikon).

Hvorfor er dette viktig for deg som selger? Fordi du må forstå at det er ditt ansvar å ta hensyn til kundens følelser. Ikke omvendt. Du må klare å se en situasjon fra kundens perspektiv. Deres perspektiv og følelser bør være av din største interesse. Det kan komme til å avgjøre om kundens beslutning blir positiv eller negativ.

 

3. En god selger må være nysgjerrig

Nysgjerrighet er en følelse av interesse som gir seg uttrykk i et begjær etter eller ønske om viten, gjerne gjennom erfaring (Wikipedia).

Hvorfor er dette viktig for deg som selger? Fordi kunnskap vil føre til gode løsninger for kunden. Jo mer kunnskap du har om kundens bedrift, marked, strategi, visjon, styrker, utfordringer, behov, motiv, og ønsker, jo bedre kan du skreddersy dine løsninger. Og jo oftere du omsetter denne kunnskapen, jo mer dyrebar erfaring får du.

 

4. En god selger må være lærevillig

Betydningen av å være lærevillig kan være en som gjerne og lett lar seg lære opp (NOAB).

Hvorfor er dette viktig for deg som selger? Fordi det er avgjørende for din progresjon. Salg er dynamisk og i stadig utvikling. Måten folk kjøper på endrer seg hele tiden. Teknikker og ferdigheter som pleide å fungere er kanskje ikke relevante lenger. Denne trenden vil aldri stoppe. Den vil mest sannsynlig eskalere fremover. Selgere som ikke har denne egenskapen, vil til syvende og sist ikke overleve i denne bransjen.

 

 

5. En god selger må være tilpasningsdyktig

Tilpasningsdyktige mennesker kan endre mening hvis de får ny informasjon (Forskning.no).

Hvorfor er dette viktig for deg som selger? Fordi ingen mennesker eller situasjoner er helt like. Vi har alle forskjellige motiver, og vi lar oss alle begeistre av forskjellige ting. Over 70% av kundens beslutning er en direkte konsekvens av den kjemien som skapes mellom dem og deg. Om du er villig til å tilpasse deg, vil du ha 64% større sjanse for å få dem som kunder (Hr Chally).

 

55% av de som velger å leve av salg bør gjøre noe annet – thebalancesmb.com

 

En virkelig god selger må være kreativ 

6. En god selger må være kreativ

Kreativitet har ingen entydig definisjon, men det blir sagt at det å være kreativ er å være i en skapende prosess. En som er kreativ er mer opptatt av prosessen enn av resultatet (Norsk institutt for kreativitet).

Hvorfor er dette viktig for deg som selger? Fordi resultatet av et salg kommer av selve prosessen. Hvis du er mer opptatt av resultatet enn av prosessen, vil du uten tvil komme i konflikt med kundens måte å beslutte seg på. Noe dessverre over 90% av alle selgere gjør (Objective Management Group).

 

7. En god selger må være strukturert

Noen definerer strukturert som det å være våken og ryddig, ikke glemme ting, og holde det man lover.

Hvorfor er dette viktig for deg som selger? Fordi ingenting i salg er verre enn brutte løfter. Som selger er det ditt ansvar å holde kontroll på prosessen. Hvis du viser at du er ryddig, og holder det du lover, vil du bygge sterk tillit mellom deg og kunden. Og tillit er nøkkelen til gode og langvarige relasjoner, noe enhver selger bør se nytten av.

For mange selgere er denne egenskapen en av de vanskeligste å utvikle. Det er ikke alltid lett å bli strukturert. Det er derimot fullt mulig å innarbeide gode rutiner. Et godt CRM system bør være verktøyet som sørger for disse rutinene. Da kan du holde kontroll på prosessene, avtalene og ikke minst lagre verdifull informasjon om dine kunder. Informasjon som vil hjelpe deg til å bygge sterke relasjoner.

 

LES OGSÅ ⮕ HVORDAN BLI EN BEDRE SELGER? DETTE GJØR DE BESTE!

 

8. En god selger må være sulten

Sult er en følelse som utløser en trang til å spise, og opptrer etter at man ikke har spist på en periode (Store norske leksikon). Som selger kan dette overføres til det å opprettholde en trang til å hjelpe til med å dekke behov, oppfylle ønsker og løse utfordringer.

Hvorfor er dette viktig for deg som selger? Fordi et resultat er en kombinasjon av kvalitet og kvantitet, der kvantiteten er selve katalysatoren. Uten sult vil kvantiteten lide, noe som vil kvele det endelige resultatet. Du må bygge opp en indre motivasjon, fordi den eneste som kan styre denne kvantiteten er deg.

 

9. En god selger må være modig

Mot er en persons evne til å være modig, uredd og våge å utfordre seg selv til noe som vanligvis utløser angst, frykt, smerte, risiko eller usikkerhet (Wikipedia).

Hvorfor er dette viktig for deg som selger? Fordi du vil oppleve situasjoner som tar deg ut av komfortsonen. Du må utvikle evnen til å stå i disse situasjonene. På denne måten viser du kunden at du er trygg på det du driver med. Da er det lettere for kunden å ønske deg som deres rådgiver.

Du må også lære deg å takle et nei. Du må takle å feile. Du må se på motstand og eventuelle nederlag som en anledning til å fortsette å lære.

 

10. En god selger må være tålmodig

Å være tålmodig defineres av noen som en som rolig og likevektig finner seg i å vente. Eller som rolig og likevektig finner seg i noe som er utilfredsstillende (NAOB).

Hvorfor er dette viktig for deg som selger? Fordi noen beslutninger tar tid. De er både situasjonsbetinget og personavhengig. «80% av alle kunder handler etter 5 oppfølginger, 44% av alle selgere gir opp etter 1» (Marketingdonut). Det er din jobb å drive beslutningen fremover. Det handler ikke alltid om å «close» salget, men det handler om å «close» det neste steget.

Det tar også tid å utvikle egenskaper og ferdigheter. Hvor lang tid som kreves for deg er avhengig av flere forskjellige faktorer. Det som er helt sikkert er at endring og utvikling som oftest krever mye repetisjon. Din tålmodighet vil avgjøre om du lykkes med dette eller ikke.

 

Kort oppsummert

Å bli en god selger krever mange egenskaper. Du har nå sett 10 av dem. I tillegg til disse egenskapene (og flere) må du også jobbe med å utvikle ferdigheter. Det vil disse 10 egenskapene hjelp deg med. Som et ordtak så fint sier: Den som tror han er ferdig utlært, er ikke utlært, men ferdig!

Du lurer kanskje på hvorfor vi ikke har tatt med resultatorientert som egenskap. Det er ganske enkelt fordi definisjonen av denne egenskapen kan inneholde: En som er mer opptatt av resultatet som oppnås enn av prosessen som fører frem til det (NOAB). Vi mener selvfølgelig at en selger skal være opptatt av resultater, det bør alle som jobber med salg være. Samtidig bør det komme som en naturlig følge av at disse andre egenskapene blir praktisert. 

Det kan kanskje virke overveldende å skulle jobbe med alle disse egenskapene. Vi anbefaler deg å konsentrere deg om noen få ting av gangen.

 

Hvis du er ydmyk nok til å jobbe med disse 10 egenskapene kommer du ikke bare til å bli en god selger. Du kommer til å elske jobben din! Du kommer til å bli blant de 45%’ene som virkelig burde satse på en karriere i dette fantastiske faget. Er det verdt strevet? Det må være opp til deg å avgjøre! Det klare svaret fra oss er – JA!

PS! Du kan også bli en bedre selger gjennom å lese en annen populær artikkel. Du finner den her: Hvordan bli en bedre selger? Dette gjør de beste!

 

Lykke til med å bli en god selger!

 

VÅRE MEST LESTE ARTIKLER:

LES ⮕ LEI AV KJEDELIG SALGSTRENING? FØLG DISSE 5 STRATEGIENE!

LES ⮕ EN GOD SALGSLEDER KJENNETEGNES AV DISSE 14 EGENSKAPENE!

LES ⮕ KPI – KEY PERFORMANCE INDICATOR – HVA? HVORFOR? HVORDAN?