14 grunner til å feile som selger!

av | Bli en god selger

Det er slitsomt

Å feile som selger er slitsomt. Det rammer selvtilliten, lommeboken og til syvende og sist også helsen. Under finner du 14 typiske feil selgere gjør:

1. Vente på at andre skal finne kunder og muligheter for oss!

Mangel på prospekter er helt fatalt når det gjelder å lykkes i salg. Vår suksess er direkte avhengig av vår evne til å skape muligheter med både nye og eksisterende kunder.

For å lykkes i salg må vi ha en balanse mellom fagkompetanse, salgskompetanse, rett systematikk og riktig psykologisk tilnærming.

2. Ikke forberede seg til hvert enkelt kundemøte!

Den mest verdifulle aktiviteten vi gjør i salg er å tilbringe tid ansikt til ansikt med potensielle kunder. Å ikke planlegge dette møtet i forkant er som å kaste planker på bakken og håpe at det blir et hu

3. Ikke lytte! 

Manglende evne, eller liten vilje til å lytte godt, beviser at vi enten er egosentriske eller at vi mangler disiplin. Ingen ønsker å kjøpe fra en som ikke bryr seg om hva som blir fortalt.

4. La produktet styre salget!

Prøver vi å åpne for nye muligheter ved å la produktet styre som konkurransefortrinn vil vi som oftest skape mer distanse til ordren. Helt opp mot 70% av kundens beslutning handler om oss som person. Med andre ord kjøper de oss som mennesker før de kjøper våre produkter eller tjenester. I dagens konkurranseutsatte marked vil produktet i seg selv mest sannsynlig ikke være nok.

Øk salget ditt med 64%

Studier viser at evnen til å tilpasse egen atferd er den største enkeltfaktoren for å øke ditt salg. Lær hvordan i vårt gratis digitale kurs!

5. Fokusere og konkurrere kun på pris!

Med mindre det er selskapets valgte strategi og produktets verdi er veldig mye høyere enn prisen, er dette en av de verste praksisene man kan ha i dag. I de aller fleste tilfeller vil dette fungere dårlig og det hindrer oss fra å levere med kvalitet.

6. Lyve eller gi kunden feil forventninger

Det er ikke mange ting som er verre enn å lyve eller unnlate å gi viktig informasjon i et forsøk på å vinne eller beholde kunden. Det er derfor vi må gi kunden riktig forventninger, selv når vi føler at det vil kunne true våre muligheter.

7. Unnlate å følge opp!

Å Unnlate å holde våre forpliktelser kan tyde på at vi ikke bryr oss, at vi ikke er detaljorienterte eller at vi ikke er til å stole på. Dette gjelder selv de minste forpliktelser.

8. Unngå å ta ansvar!

Når vi selger noe eier vi resultatene av det vi har solgt. Å unngå dette ansvaret gjør oss til en samarbeidspartner kunden ikke kan stole på at ønsker deres beste. Hvis vi ikke eier resultatene av det vi selger er det nesten garantert at vi ikke gjør fremtidig salg med denne kunden.

Ca 80% av kundene handler et sted mellom 6 – 12 kontakt.

9. Ha et negativt og kynisk tankesett!

Å ha en negativ eller kynisk holdning er en forferdelig lidelse. At vi sprer den rundt oss er enda verre. Våre resultater begynner i tankene våre og et dårlig tankesett er grunnlaget for dårlige resultater.

10. Gi opp for fort!

Mangel på utholdenhet og vilje til å profesjonelt forfølge våre kunder vil sterkt begrense våre muligheter som selgere. Ca 80% av kundene handler et sted mellom 6 – 12 kontakt.

11. Velge feil medium for å kommunisere!

Å sende en e-post i stedet for å ta en telefonsamtale når en kritisk samtale er nødvendig er en sikker måte å ødelegge et kundeforhold på. Når en sak er viktig, forteller bruk av feil medium at vi ikke bryr oss nok eller at vi unngår den vanskelige samtalen.

12. Leve i innboksen!

E-post er ikke jobben vår. Vårt viktigste arbeid som selger er ikke gjort i innboksen. Vi vil aldri bli så produktive som vi kan være, hvis vi tillater andre folks prioriteringer å erstatte våre egne.

13. Slutte å vokse personlig og profesjonelt!

Hvis vi ønsker å være en betrodd rådgiver trenger vi å utstråle tillit. Vi trenger «pondus» nok til at andre vil tillate oss å gi råd. Hvis vi ikke vokser – ja da krymper vi.

14. Komme med unnskyldninger!

Unnskyldninger tyder på at det ikke er noe vi kan eller bør gjøre annerledes. Men hvis vi ikke får de resultatene vi ønsker oss må vi gjøre noe annerledes, ikke sant? Unnskyldninger er et forsøk på å rasjonalisere våre dårlige resultater og frikjenne oss fra ansvar. Å komme med unnskyldinger gir ingen framgang, kun tilbakegang.

Kort konklusjon

Gjør deg selv en tjeneste. Sørg for at du gjennom ydmykhet, empati, hardt arbeid, kunnskap og ærlighet vinner dine kunder — Da er du dømt til å lykkes!

Les flere artikler

Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Gjør som tusenvis av andre selgere og salgsledere! Få tips og triks rett i innboksen 👊🏼 

Velkommen som abonnent!