Hvordan formulere en e-post til en du vil ha møte med?

av | Bli en god selger

«Du kan sende meg en e-post med litt info så skal jeg se på det!»Har du hørt det før?

Dette kan egentlig bare bety 3 ting:

  1. De ønsker faktisk å ha mer informasjon før de bestemmer om de ønsker å sette av tid til et møte.
  2. De har ikke tid til å prate akkurat nå.
  3. De er ikke interessert i det hele tatt.

86 percent of business professionals prefer email as a communication medium [Kilde: Email Analytics]

Vårt ønske er selvfølgelig å booke møte allerede på første telefonen. Men ofte ønsker kundene faktisk at vi sender noe materiale først. Nettopp derfor er det så utrolig viktig hvordan vi uttrykker oss i e-posten. Vi må ikke å høres ut som alle andre. Vi må skille oss ut!

6 tips til hvordan du bør formulere e-posten din:

1. Vær kort og konkret

Du vil at det du sender skal gjøre dem nysgjerrige, så gjør nettopp det! Ikke send en lang historie, men kun nøyaktig det du tilbyr. Du ønsker å bli invitert inn, så kjemp mot følelsen av at de må vite alt du kan. Det lærer de på møtet.

2. Referer til samtalen

Vær nøye med å bruke navnet til den du snakket med. Refererer til det dere snakket om på telefonen. Husk å takke for at du fikk et par minutter av personens kompakte timeplan.

Øk salget ditt med 64%

Studier viser at evnen til å tilpasse egen atferd er den største enkeltfaktoren for å øke ditt salg. Lær hvordan i vårt gratis digitale kurs!

3. Vis personlig interesse

Vis at du vet mer enn bare navnet på den du snakket med. Identifiser ting som du ikke bare kunne funnet på nettet, men noe som ble opplyst i samtalen. Få dem du snakket med til å føle at eposten er til dem personlig. Ikke en ferdig utarbeidet bransjeepost, eller enda verre, en ferdig e-post som ikke passer til det kunden driver med.

Relevante e-poster gir i gjennomsnitt 18 ganger mer inntekter enn masseutsendelse av reklameeposter. [Kilde: Jupiter Research]

4. Ikke virk panisk

Ikke vis at du ønsker et møte tidlig i mailen. Dette virker noe panisk. Vis at du er trygg på din rolle. Legg heller til en kommentar som forutsetter at dere møtes mot slutten av e-posten: «Hvilken dag ville passe best å møtes for en kort samtale? Vi kan ta det over video (zoom, teams etc.) eller i kombinasjon med en lunsj. Da slipper vi å sløse med noens tid.» På denne måten viser du respekt for kundens tid.

Spør aldri om de ønsker å møtes. Ikke bruk ordet “kanskje”. Spør når det passer eller foreslå tid.

5. Ta det neste steget

Forbered kunden på at du vil høre fra deg. «Jeg ringer deg kl 12.00 på torsdag.» Nå vet kunden at de må se gjennom det du har sendt for at neste samtale ikke skal bli pinlig.

6. Test e-posten din

Test gjerne e-posten på en kollega eller en venn. Be de agere som en kunde ville. «Hvordan ville du reagere hvis du fikk denne eposten?» Ta imot og bruk hjelpen du får.

Det handler om kvalitet og ikke bare kvantitet.

Kort konklusjon

Veldig mye av salgstiden vår handler om å sende e-post. Som du forstår betyr kommunikasjonen her alt. Det er derfor utrolig viktig at du tar denne delen av salget alvorlig. Det handler om kvalitet og ikke bare kvantitet. Bruk tipsene du nå har fått. Da vil du se at reaksjonene blir bedre.

Lykke til med dine e-poster og lykke til med din salgstrening!

Les flere artikler

Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Gjør som tusenvis av andre selgere og salgsledere! Få tips og triks rett i innboksen 👊🏼 

Velkommen som abonnent!