5 trinn for et godt gjennomført salg i butikk!

av | Bli en god selger

Lojale kunder

Hvordan gjennom fører man et god salg i butikk? I stedet for å prøve å presse kundene gjennom kjøpsprosessen vil disse trinnene oppmuntre dem til å handle av egen fri vilje. En selger som mestrer disse trinnene, vil få kunder som er lojale. Ikke kunder som kjøper av tilfeldigheter.

5 trinn for salg i butikk:

1. Engasjere

Du kan ikke selge til en kunde hvis du ikke snakker med dem. Å stå bak disken eller gjemme seg i midtgangen er ikke et alternativ. En selger må engasjere kunden nesten med en gang de kommer inn døren. Målet er å skape et positivt miljø for en handel. En god tommelfingerregel er å tillate kunden å bruke mellom 10 – 15 sekunder i butikken for seg selv. Da kan de legge andre inntrykk og opplevelser bak seg.

2. Etablere tillit

I alle relasjoner bygges tillit gjennom toveiskommunikasjon. Bare ved toveiskommunikasjon vil du få mulighet til å lytte til kundens utfordringer, behov, ønsker og motiv. Still spørsmål og lytt til deres svar. Del noe med kunden basert på dine egne erfaringer. Dette trinnet løfter deg til rollen som en betrodd rådgiver.

3. Adressere utfordringer, behov, ønsker og motiv

En selger som er flink til å lytte, lærer alt de trenger å vite for å selge riktig til kunden. Noen gode spørsmål, kombinert med en oppriktig interesse av svarene, vil avdekke eventuelle bekymringer kunden har for å ta et valg. Ved hjelp av denne kunnskapen, kombinert med kunnskap om produktene, kan du løse utfordringer, dekke behov, oppfylle ønsker og stimulere motiver.

Øk salget ditt med 64%

Studier viser at evnen til å tilpasse egen atferd er den største enkeltfaktoren for å øke ditt salg. Lær hvordan i vårt gratis digitale kurs!

4. Demonstrere verdi

Den største hindringen til et salg, er pris uten verdi. Produktene og tjenestene må først av alt være pent presentert, hvis ikke vil kunden alltid reagere på prisen. Men uansett om dette er i orden er sjansen stor for at kunden er veldig opptatt av pris. For å unngå dette må du fokusere samtalen på hva løsningen gir, ikke hva det koster. Vis kunden hvordan din løsning tilfører kunden en verdi som er større enn kostnaden. En løsning på de utfordringene, behovene eller ønskene kunden har.

5. Lukke organisk

På dette punktet er en stor grad av tillit opprettet. Kunden har en positiv kjøpsopplevelse. Nå kan det være fristende å presse kunden til å ta en rask beslutning. Dette er feil. I stedet for å lukke salget med en gang, kan du foreslå elementer som kan gi enda mer verdi til kundens kjøp. Hvis du har opprettet tillit, er det alltid et potensiale for mer salg.  Hvis kunden ikke er tilbøyelig til å gjøre flere kjøp, vil de selv lukke salget.

Kort konklusjon

Å prøve å lukke et salg for fort kan koste deg en mulighet til å selge mer. Enda viktigere, det kan skape en negativ opplevelse for kunden. Følger du disse trinnene i din salgsprosess vil du ha en kunde som er svært fornøyd. En som garantert kommer tilbake – til akkurat deg.

Lykke til med å gjennomføre gode salg i butikk!

Les flere artikler

Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Gjør som tusenvis av andre selgere og salgsledere! Få tips og triks rett i innboksen 👊🏼 

Velkommen som abonnent!