5 trinn for et godt gjennomført salg i butikk!

av | Bli en god selger

Lojale kunder

Hvordan gjennom fører man et godt salg i butikk? I stedet for å presse kundene gjennom kjøpsprosessen, vil disse trinnene oppmuntre dem til å handle av egen fri vilje. En selger som behersker disse trinnene, vil tiltrekke seg lojale kunder, i stedet for kunder som handler av tilfeldigheter.

5 trinn for salg i butikk

1. Engasjere

Du kan ikke selge til en kunde hvis du ikke snakker med dem. Å stå bak disken eller gjemme seg i midtgangen er ikke et alternativ. En selger må engasjere kunden nesten med en gang de kommer inn døren. Målet er å skape et positivt miljø for en handel. En god tommelfingerregel er å tillate kunden å bruke mellom 10 og 15 sekunder i butikken for seg selv. Da kan de legge andre inntrykk og opplevelser bak seg.

2. Etablere tillit

I alle relasjoner bygges tillit gjennom toveiskommunikasjon. Bare ved toveiskommunikasjon vil du få mulighet til å lytte til kundens utfordringer, behov, ønsker og motiv. Still spørsmål og lytt til deres svar. Del noe med kunden basert på dine egne erfaringer. Dette trinnet løfter deg til rollen som en betrodd rådgiver.

3. Adressere utfordringer, behov, ønsker og motiv

En selger som er flink til å lytte, lærer alt de trenger å vite for å selge riktig til kunden. Noen gode spørsmål, kombinert med en oppriktig interesse for svarene, vil avdekke eventuelle bekymringer kunden har ved å ta et valg. Ved hjelp av denne kunnskapen, kombinert med kunnskap om produktene, kan du løse utfordringer, dekke behov, oppfylle ønsker og stimulere motiver.

Øk salget ditt med 64%

Studier viser at evnen til å tilpasse egen adferd er den største enkeltfaktoren for å øke ditt salg. Lær hvordan i vårt gratis digitale kurs!

4. Demonstrere verdi

Den største hindringen for et salg er pris uten verdi. Produktene og tjenestene må først og fremst være tiltalende presentert; hvis ikke, vil kunden alltid fokusere på prisen. Selv om presentasjonen er i orden, er det ofte slik at kunden er svært opptatt av pris. For å unngå dette, bør du rette samtalen mot hva løsningen tilbyr, ikke hva den koster. Vis kunden hvordan din løsning tilfører en verdi som overgår kostnadene, en løsning på utfordringene, behovene eller ønskene kunden har.

5. Lukke organisk

På dette stadiet er det etablert en høy grad av tillit. Kunden opplever en positiv kjøpsprosess. Det kan være fristende å presse kunden til å ta en rask beslutning, men dette ville være feil tilnærming. I stedet for å avslutte salget umiddelbart, foreslå ytterligere elementer som kan tilføre enda mer verdi til kundens kjøp. Med etablert tillit er det alltid potensial for ytterligere salg. Dersom kunden ikke ønsker å foreta flere kjøp, vil de selv avslutte salget.

Kort konklusjon

Å prøve å lukke et salg for fort kan koste deg en mulighet til å selge mer. Enda viktigere, det kan skape en negativ opplevelse for kunden. Følger du disse trinnene i din salgsprosess vil du ha en kunde som er svært fornøyd. En som garantert kommer tilbake — til akkurat deg.

Lykke til med å gjennomføre gode salg i butikk!

Les flere artikler