Hva er egenlig arroganse?

 

Arroganse (fra latinske «arrogare» som betyr «å kreve for seg selv») kan sikte til: hovmod, dumstolthet, dumdristighet eller innbilskhet. Det samme ordet sikter også til betydningen uforskammenthet. (Wikipedia og Store Norske Leksikon)

 

Yrkesstolthet er en følelse du får når du er bevisst at det du leverer fra deg har kvalitet. Når det innfrir forventningene til mottageren. Enten det er til leder, kollega eller kunde.

Dette er også en holdning som er helt nødvendig for at vi som selgere skal kunne levere gode resultater. Det er nødvendig for at vi skal være helt sikre på at kunden opplever oss som profesjonelle, og for at de skal forstå at vi brenner for det vi gjør. Dessverre er det urovekkende mange selgere vi møter som har misforstått betydningen av yrkesstolthet. De blander det med arroganse.

 

 

Hvis du googler arroganse er dette 3 av de vanligste forklaringene:
Arroganse - en egenskap selgere ikke har bruk for!

  1. En person som utviser nedlatende holdninger.
  2. En person som er overlegen.
  3. En person som gir seg selv en uforholdsmessig høy grad av betydning.

Tenk at du selv møtte en person med disse holdningene. En person som bruker disse holdningene som våpen i en drøfting.

 

Arroganse er stolthetens karikatur – Ernst von Feuchtersleben


Hva ville du ha tenkt om denne personen?

De aller fleste mennesker lar seg verken smigre, tiltale eller imponere av mennesker med slike holdninger. Det er ikke noe annerledes med våre kunder. Så hva er det som gjør at ellers så ressurssterke mennesker blir så opptatt i sitt eget hode at de mister evnen til empati og ydmykhet? Hva er det som gjør at noen selgere tilegner seg denne lite tiltalende egenskapen?

 

Vår erfaring viser at denne egenskapen nesten alltid kommer i kjølevannet av den salgskulturen de er (var) en del av!

 

EN SLIK KULTUR KJENNETEGNES GJERNE VED AT DEN…

  • …har ledere som er rekruttert utelukkende på grunn av gode salgsresultater.
  • …kun fokuserer på tall og ikke på personlig utvikling.
  • …har liten innsikt i hva en god salgsprosess betyr, både for selger og for kunde.
  • …er svært konkurransepreget (som er positivt), men uten noen form for samspill mellom selgerne.
  • …har stort gjennomtrekk av selgere fordi miljøet er dårlig.

 

Så hva ønsker vi egentlig å fortelle deg med denne artikkelen?

 

HVA ER DET VI VIL DU SKAL KONKLUDERE MED?

  1. Om du er på vei til å tilegne deg disse holdningene. Stopp nå!
  2. Om du allerede er en av de som innehar disse holdningene. Gjør noe med det!
  3. Om du jobber i et miljø hvor disse holdningene er styrende. Søk deg bort derfra!

 

Vi mennesker lar oss smigre av selgere som viser empati. Selgere som stiller spørsmål. Selgere som er ydmyke, men som likevel tør å utfordre. Vi lar oss tiltale av selgere som har yrkesstolthet. Vi blir ikke minst imponert av selgere som brenner for det de gjør.

 

Lykke til med å vise yrkesstolthet på rett måte!

 

VÅRE MEST LESTE ARTIKLER:

LES ⮕ EN GOD SELGER MÅ HA DISSE 10 EGENSKAPENE!

LES ⮕ EN GOD SALGSLEDER KJENNETEGNES AV DISSE 14 EGENSKAPENE!

LES ⮕ KEY PERFORMANCE INDICATOR – HVA? HVORFOR? HVORDAN?