Hva er KPI? Hvorfor skal vi bruke KPI? Hvordan skal vi bruke KPI?

av | Bli en god leder, Bli en god selger

Du har sikkert hørt det før. Du kommer garantert til å høre det igjen – KPI. Dette verktøyet er i dag svært integrert i både norske og internasjonale bedrifter. Men veldig mange lurer faktisk på hva KPI er. Vi skal derfor svare kort og enkelt på følgende 3 spørsmål:

  • Hva er KPI?
  • Hvorfor skal vi bruke KPI?
  • Hvordan skal vi bruke KPI?

Du vil også få noen konkrete eksempler på KPI(er) som brukes i mange av dagens salgsorganisasjoner. Etter at du har lest hele artikkelen, håper vi du ender opp med samme konklusjon som vi har gjort. En konklusjon som kan få stor betydning for både deg og din bedrift.

Øk salget ditt med 64%

Studier viser at evnen til å tilpasse egen atferd er den største enkeltfaktoren for å øke ditt salg. Lær hvordan i vårt gratis digitale kurs!

Hva er KPI?

Begrepet KPI blir møtt av både skepsis og begeistring. Noen ser på det som overvåkning. Et verktøy som ledelsen bruker for å kontrollere sine medarbeidere. Andre ser på det som helt nødvendig for å ha rett fokus. De ser på det som en mulighet til å øke effektiviteten. Som en mulighet til å stadig heve resultatene.

De er en målbar beskrivelse av de kriteriene som er mest avgjørende for en bedrifts suksess.

KPI står for Key Performance Indicator(s). De er en målbar beskrivelse av de kriteriene som er mest avgjørende (Key) for en bedrifts suksess. De indikerer om man er på rett vei til å nå bedriftens overordnede mål og strategier. Det finnes både “harde” og “bløte” KPI(er). Kombinert vil de gi den absolutt største effekten.

Hvorfor skal vi bruke KPI?

  • Det gjør det lettere å prioritere riktig i hverdagen.
  • Det øker muligheten for tidlig og presis inngripen hvis utviklingen går i feil retning.
  • Det kan sikre at all innsats i hverdagen understøtter bedriftens strategiske retning.
  • Det kan øke effektiviteten og produktiviteten som følge av økt fokus.
  • Det gir tydelige mål det skal jobbes mot.
  • Det kan skape økt motivasjon hos team og individer.
  • Det gir muligheten for mer nyansert feedback.
  • Det gjør oppfølging av adferd og prestasjon lettere
  • Det gir mulighet for en mer objektiv sammenligning av prestasjon på tvers av bedriften.
  • Det gjør det lettere å sammenligne prestasjoner med konkurrenter.
  • Det gjør det lettere å ta riktige og viktige beslutninger.

Hvordan skal vi bruke KPI?

  • KPI(ene) må være relevante for bedriften, teamet (og) eller personen.
  • KPI(ene) må være målbare og kunne rangeres.
  • KPI(ene) må være justerbare.
  • KPI(ene) må kunne støttes opp av nødvendig kompetanse.
  • KPI(ene) må følges opp gjennom personlig feedback og handlingsplaner.
  • KPI(ene) i seg selv endrer ikke resultatene. Det må settes i gang tiltak.

OBS! Det må ikke jobbes med for mange KPI’er av gangen.

En KPI som ikke leder til en beslutning er kun statistikk – Arctic Sales Development

Hva er noen typiske KPI(er) for en salgsorganisasjon?

Servicevirksomhet som streber etter høy kundetilfredshet

  • Svartid hos kundeservice (hard KPI)
  • Servicemedarbeidernes evne til å skape et godt førsteinntrykk (bløt KPI)

Salgsorganisasjonen som streber etter vekst i omsetningen

  • Antall møter med nye kunder (hard KPI)
  • Selgerens evne til å håndtere innvendinger (bløt KPI)

PS! Bløte KPI’er må rangeres og vurderes av leder, medarbeider, mystery shopper, kunde eller en kombinasjon av disse.

KPI(er) er ikke bare anvendelig på bedriftens overordnede nivå. De kan også brukes på avdeling, team og individer. Uansett hvilket nivå er målet det samme. Man må definere og måle de indikatorene som fører til suksess.

Hva er konklusjon for bruk av KPI?

Som du nå har forstått hjelper KPI(er) bedrifter, avdelinger, team og individer med å innfri strategiske mål. Du må selv gjøre deg oppe en mening om dette verktøyet er verdt å bruke eller ikke.

Vår konklusjon er krystallklar: KPI er et svært viktig verktøy. Et verktøy alle bedrifter bør jobbe aktivt med!

Liknende artikler

Mer som dette

Ved å fylle ut dette skjemaet samtykker du til at vi kan lagre informasjon om deg i henhold til vår personvernerklæring.

Gratis konsultasjon

Book et møte for gratis konsultasjon i dag!

Våre erfarne salgsrådgivere fra Arctic Sales Development vil lytte nøye til dine behov og hjelpe deg med å identifisere muligheter og løsninger for å øke salget. Det er ingen forpliktelse til å kjøpe noe etter konsultasjonen, men dette vil gi deg en god idé om hva vi kan tilby, og hvordan vi kan hjelpe deg å oppnå dine salgsmål.

Vil du ha økt salg?

Få førstehånds tilgang til bransjeinnsikt, effektive salgsstrategier og eksklusive tilbud som vil hjelpe deg med å lykkes som selger. Gjør som flere tusen andre og meld deg på på vårt nyhetsbrev for å bli en del av vårt voksende nettverk av salgseksperter!

Velkommen som abonnent!