Hvordan beholde dem?

 

Har du noen gang lagt merke til at noen salg flyter ekstremt godt? At det virker som om du og kunden tenker helt likt, og han kjøper alt du anbefaler? Når vi opplever disse typer salg er det lett å tenke at vi bare kan kopiere denne fremgangsmåten til alle fremtidige kunder. Vi har jo endelig funnet suksessoppskriften!

Dessverre får vi ofte beina godt plantet på jorda igjen ganske fort – kanskje allerede på neste kunde. Så hvorfor er det sånn? Hvorfor kan vi ikke bare kopiere de gode salgene, og hvorfor tar ikke alle kunder samme beslutning?

I del 2 så vi på hva som kjennetegner beslutningsprosessen til de 4 adferdsmønstrene og hvordan vi får deres tillit gjennom å stimulere deres motiver på rett måte. I denne delen skal vi se på hvordan vi kan beholde den gode relasjonen vi har fått gjennom å unngå å skape irritasjon eller misnøye over tid.

 

 

Alle ønsker vi langvarige og stabile kundeforhold. Derfor er det viktig at vi pleier kundeforholdet på rett måte, slik at vi ikke mister den verdifulle posisjonen vi nå har oppnådd.

 

Hvordan beholde de 4 kundetypene?

 

Det finnes kun 4 kundetyper - hvordan beholde dem?

Den blå kunden

(DEN ANALYTISKE)

Den blå kunden vil miste tillit til deg hvis du irriterer de ved å:

  • Være vimsete og ufokusert
  • Bli for personlig
  • Bli for nærgående fysisk
  • Holde tilbake informasjon de har krav på
  • Ikke følge opp skriftlig
  • Ikke levere det du har lovet

 

Det finnes kun 4 kundetyper - hvordan beholde dem?

Den røde kunden

(DEN RESULTATORIENTERTE)

Den røde kunden vil miste tillit til deg hvis du irriterer de ved å:

  • Ikke reagere tilstrekkelig raskt
  • Prate for langsomt og være for forsiktig
  • Være usaklig
  • Fokusere på person og ikke på sak
  • Argumentere istedenfor å diskutere
  • Ta valg uten å involvere dem

 

Det finnes kun 4 kundetyper - hvordan beholde dem?

Den gule kunden

(DEN ENTUSIASTISKE)

Den gule kunden vil miste tillit til deg hvis du irriterer de ved å:

  • Gå for mye inn på detaljer
  • Være dominerende og styrende
  • Ikke ha rom for digresjoner
  • Være pessimistisk
  • Ikke gi positive tilbakemeldinger
  • Holde for lavt tempo

 

Det finnes kun 4 kundetyper - hvordan beholde dem?

Den grønne kunden

(DEN TRYGGHETSSØKENDE)

Den grønne kunden vil miste tillit til deg hvis du irriterer de ved å:

  • Gå for fort fram
  • Presse de til beslutninger
  • Manipulere de til å tenke på en viss måte
  • Vise ufølsomhet mot mennesker
  • Stille lukkede spørsmål
  • Ikke gi de tid til å tenke som om før de svarer

 

Som vi forstår er det viktig at vi unngår å skape misnøye hos kundene våre. Det er avgjørende at vi vet hvem vi har med å gjøre. Da slipper vi å «tråkke i salaten» når vi først har opprettet kundeforholdet og skal prøve å holde på det.

Vi er alle forskjellige. Så ikke la stoltheten fortelle deg at de bare må godta deg som du er. Det å tilpasse seg er en egenskap som viser ydmykhet og en vilje til å skape tillit over tid.

Hvis du tar hensyn til de elementene som er beskrevet ovenfor er du veldig godt på vei til å skape gode og langvarige kundeforhold.

 

LES DEL 1 ⮕ DET FINNES KUN 4 KUNDETYPER – HVEM ER DE?

LES DEL 2 ⮕ DET FINNES KUN 4 KUNDETYPER – PÅVIRK DERES BESLUTNING!

 

Vi har gjennom denne artikkelserien lært oss å kjenne igjen de 4 primære adferdsmønstrene, hvordan vi stimulerer deres beslutninger og hva vi må gjøre for å beholde dem. Følger du disse rådene garanterer vi flere fordelaktige beslutninger og langt mer fornøyde kunder.

Lykke til med å beholde deres kunder og lykke til med din salgstrening!

 

* Basert på Carl G Jungs typologier, William Moulton Marstons forskning och utvikling, TTI Success Insights og IPU AB.

 

VÅRE MEST LESTE ARTIKLER:

LES ⮕ EN GOD SELGER MÅ HA DISSE 10 EGENSKAPENE!

LES ⮕ EN GOD SALGSLEDER KJENNETEGNES AV DISSE 14 EGENSKAPENE!

LES ⮕ KEY PERFORMANCE INDICATOR – HVA? HVORFOR? HVORDAN?